torsdag 2 februari 2012

Recept semlor

Jag bakade som jag nämnde i ett tidigare inlägg lite semlor. Lite tjuvstart, jag vet, men jag blev så sugen! Tyvärr är inte Tomas något fan av semlor, så jag gav snällt bort hälften till lillebror som väldigt tacksamt tog emot dom! Resten fikade jag upp med mormor och morfar... Semlorna klarar ju sig inte allt för många dagar innan de blir torra och grädden blir dålig. Kanske kan man frysa in dom, jag har aldrig testat. Hur som helst så kommer receptet här.

Fyllda semlor
Jäst ½ paket
Margarin 75 gram
Mjölk 2½ dl
Ägg 1 st
Salt ½ tsk
Socker ½ dl
Vetemjöl ca 8-9 dl

Pensling 1 ägg

Fyllning
Mandelmassa 250 gram
Mjölk ½-1 dl
Vispgrädde 3 dl
Florsocker 3 msk
1 tsk vaniljsocker
Ugnstemp 225-250 grader. Den lägre för större bullar och den högre för mindre bullar.

Smula sönder jästen i en bunke. 
Smält fettet i en kastrull, tillsätt mjölken och värm till fingervarmt.
Rör ut jästen med lite av mjölken. Tillsätt resten av mjölken, ägg, salt, socker och nästan allt mjöl. Spar lite till utbakningen. Ni märker säkert på degen när ni haft i 8 dl om det behövs lite mer. Jag hade nog i ca 8½ dl. Arbeta ihop till en smidig deg.
Jäs degen under duk i 30 min.
Baka ut den till önskat antal släta bullar på ett mjölat bakbord.
Jäs dem under bakduk på en plåt i ca 20-30 minuter. Pensla sedan med ägg. Håll koll på dem när de står i ugnen så de inte blir brända, de kan snabbt bli det när man penslat på ägg.
Grädda i mitten av ugnen i 10-15 minuter. Låt dem sedan kallna under en bakduk.
Skär av lock på varje bulle och ta ur lite av inkråmet med en gaffel. Smula sönder det i en skål.
Blanda det med grovriven mandelmassa och mjölk. Tänk på att vara försiktig med mjölken. Ha i lite i taget så att inte smeten blir för lös.
Fyll bullarna med mandelmassan. Vispa grädden med lite vaniljsocker och lägg sedan på en klick grädde och sedan på med locket. Jag spritsar på grädden. Fyller en plastpåse med grädde och klipper av en liten liten hörna av påsen.
Pudra till sist locken med florsocker.
Färdigt! Inte dom vackraste, men absolut dom godaste.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Eftersom du är nagelteknolog så tänkte jag fråga dig en sak. Jag tänkte köpa hem detta startkit. Och jag undrar om du tycker det verkar okej? Då jag bara ska göra på mig själv.



1 - Beauty Case

1 - Tip Cutter .

1 - UV Gel Brush

2 - Rosewood Sticks.

1 - Banana Boomerang File 180/100

1 - File Straight 180/100

1 - Buffer Rosé

100ml - Nail Cleaner

1 - NG- Sculpting Gel 15 ml

100st. - Natural Tips.

1st.-Övnings Finger

1 - Olja 10 ml

3 - Glitter in 3 ml jars

3 - Stickers

1 - Primer 10ml

3g - Lim

Linda - Nagelteknolog sa...

Svårt att svara på... Det är så olika vad man behöver beroende på vilket märke man ska bygga naglarna med. Men förutom bygg gelé och färger så är det viktigt med filar så du kan snygga till form osv. Ska du bygga med gelé behövs ju lampa och slip också. Lycka till!

Lia sa...

Gud va goda semlorna ser ut! Mumma!

Kram Lia

Anonym sa...

Ja självklart har jag lampa till. Men jag har en fråga till, kan du gå in på den länken jag länkar. För jag undrar hur man använder detta glittret till gelenaglar? Asså, det är ju inte flytande, tar man först gele på penseln, sen glitter också och på nageln sen. Och efter de in under lampan ? Tack på förhand!

http://nagelgiganten.se/fine-glitter-in-3ml-jars-ir-p-3417.html

Linda - Nagelteknolog sa...

Du blandar glittret med en gelé. Antingen tar du gelé på en pensel och doppar ner i glittret eller så blandar du ihop dem båda på en palett eller liknande.

Anonym sa...

Aha okej, tack så mycket!!

Linda - Nagelteknolog sa...

Med de produkter jag använder så lägger jag först en basgele över hela nageln, men inte för nära nagelbanden (man får aldrig lägga någon gele för nära huden - jätte viktigt, då de kan skapa allergiska reaktioner) När basen härdat i lampan i 2 minuter lägger man den färg eller glitter man vill ha på tipparna, sen ska det härda i 2 minuter. Sedan bygger man upp nageln med en bygggele. Till sist lägger man ett glans eller gloss som också ska härda. Men det kan vara olika med olika produkter. En nagelborste är bra att ha och någon form av rengöringsspray, det är viktigt att man håller händerna/naglarna sterila före under och efter behandlingen. Borsta bort slipdam med borsten med jämna mellanrum. Gör också ren filarna före och efter varje behandling.
Hoppas du fått lite tips som ska hjälpa dig. Lycka till!

Anonym sa...

Ja det fick jag absolut! Jätte snällt att du tog dig tid att svara! Nu ska jag beställa hem och fixa fina naglar :)