måndag 14 november 2011

Cheesecakebrownie med hallongrädde

I helgen provade jag första receptet ur min nya bok. Det blev en supergod cheesecakebrownie med hallongrädde och det var några som fick provsmaka den i helgen. Den var mycket uppskattad! 


Jag delar med mig av receptet!

Brownie
200 g mörk choklad
200 g smör/margarin
250 g florsocker
3 ägg
110 g mjöl

Cheesecake
400 g naturell färskost (philadelphia)
150 g florsocker
½ tsk vaniljessens (jag tog 1 tsk vaniljsocker)
2 ägg

Gräddtäcke
3 dl vispgrädde
100 g florsocker
150 g hallon

Bakform som är ca 33 * 23 * 5 cm
Värm ugnen till 175 grader
Brownie: Smält chokladen i vattenbad - svag värme! Vispa samman smör och socker med elvisp. Vispa ner äggen en i taget. Tillsätt mjölet, lite i taget. Häll i den smälta chokladen  och blanda ordentligt. Häll smeten i formen.
Obs! Kakan blir lagom kladdig, supergod, men smörj formen med margarin eller klä den med bakplåtspapper. Jag använde papper och det var lite svårt att få kakan att släppa från pappret.

Cheesecake: Blanda färskost, socker och vaniljessens (vaniljsocker) med elvisp. Smeten ska bli tjock och slät. Tillsätt ett ägg i taget. Överarbeta inte smeten, ostmassan kan skära sig. Bred smeten över browniesmeten och jämna till den med en spatel. Grädda i 30-40 min. Cheesecake lagret ska kännas fast och bli gyllenbrunt runt kanterna. I mitten ska den fortfarande vara blek. Obs! Min blev aldrig gyllenbrun, stod i 40 min och blev helt perfekt. 
Låt kakan kallna. Minst 2 timmar i kylen, helst över natten. Gör hallontäcket sist.

Gräddtäcke: Vispa grädde, socker och hallon (jag använde mindre hallon, ca 100 gram) tills grädden är tjock. Bred grädden över kakan med spatel. Det går också bra att dekorera med resterande hallon om man vill ha mer.

2 kommentarer:

Lia sa...

Hohooo! Gissa om jag ska stjäla det där receptet av dig nån dag!

Jäklar vad gott det lät!


Kram Lia

Anonym sa...

Tusen tack!! Ska ha kalas i helgen och det här blir så perfekt ju.

Kram Emma